seizoen 2011/2012

Blader door de seizoensbrochure >

 

Atlas Academy 2011
ma 22 augustus – za 3 september 2011 Conservatorium van Amsterdam
workshops met musici en componisten van het Atlas Ensemble

Informele concerten met traditionele muziek
di 23 – wo 31 augustus 2011 Openbare Bibliotheek A'dam 20.30

di 23 augustus – Gevorg Dabaghian duduk (Armenië)
wo 24 augustus – Elshan Mansurov kamancha, Elchin Nagijev tar (Azerbeidzjan)
do 25 augustus – Neva Özgen kemençe (Turkije), Bassem Alkhouri qanun (Syrië)
vr 26 augustus – Kiya Tabassian setar (Iran)
ma 29 augustus – Dhruba Ghosh sarangi (India)
di 30 augustus – Naomi Sato sho, Harrie Starreveld shakuhachi, Naoko Kikuchi koto (Japan)
wo 31 augustus – Wu Wei sheng, Lan Weiwei pipa, Ji Wei zheng, Xing Lu erhu (China)

Atlas Ensemble – Uitmarkt
za 27 augustus 2011 Amsterdam Concertgebouw Grote Zaal 16.30

Atlas Academy – Open Huis
vr 2 september 2011 Conservatorium van Amsterdam 14.00
za 3 september 2011 Conservatorium van Amsterdam 14.00

Het Atlas Ensemble verenigt musici uit het Verre Oosten, Centraal-Azië, het Midden-Oosten en Europa. Het ensemble presenteert een ongehoord klankpalet van oosterse en westerse instrumenten, waarbij een gelijkwaardig aandeel van de verschillende muziekculturen centraal staat. Tijdens de zomerse Atlas Academy komen componisten en musici uit de hele wereld samen om zich te storten op interculturele ontginningen, wederzijds leren en de opbouw van een volledig nieuw repertoire. Uitgebreide informatie met geluidsfragmenten, foto’s en video’s is te vinden op www.atlasensemble.nl >

 

Gaudeamus Muziekweek
vr 9 september 2011 Utrecht Vredenburg Leeuwenbergh 20.15 >
Video-opnames op Youtube >

Bas Wiegers dirigent

Abel Paúl Linea de vacio (2009)
Yoshiaki Onishi Départ dans… for five players (2010)
Luciano Leite Barbosa Resonant Choirs (2011)
Emre Kaleli 'I hear the fragile beauty of mortal earth' (2011)
Noriko Koide Kohaku (2011)

De Internationale Gaudeamus Muziekweek brengt muziek van jonge componisten uit de hele wereld. Dit programma introduceert vijf nieuwe gezichten: de Bask Abel Paúl (1984) en de Japanner Yoshiaki Onishi (1981) werden door de vakjury geselecteerd om mee te dingen naar de Gaudeamusprijs, de Turk Emre Sihan Kaleli (1987) en de Japanse Noriko Koide (1982) vielen op tijdens het componistenpracticum van het NE en de Braziliaan Luciano Leite Barbosa (1982) is een van de winnaars van de Second Brazilian Composers Competition van het Nieuw Ensemble.

Yoshiaki Onishi heeft de Gaudeamus Prijs 2011 gewonnen voor Départ dans…

 

Eurekafoon!
zo 18 september 2011 Amsterdam Paradiso 13.30 >

Micha Hamel dirigent
Wilbert Bulsink luchtpiano, windsyzer
Herman Halewijn trommelxylofoon
Guus Janssen tuptofoon
Nelleke Koop film

Franco Donatoni Refrain II (1991)
Wilbert Bulsink Op/weg ... geblazen (2009)
Tan Dun Circle with Four Trio’s, Conductor and Audience (1992)
Eurekafoon! film over de bouwfase van de instrumenten
Gijsbrecht Roijé los voor trommelxylofoon en ensemble
Trevor Grahl Speelfiets voor windysizer en ­ensemble
Guus Janssen Kabaal (2011) voor tuptofoon en ensemble

Ontwerp een nieuw muziekinstrument met de natuur als inspiratiebron. Die opdracht kregen middelbare scholieren in het hele land in het kader van het project Eurekafoon! De prijsvraag leverde inventieve ontwerpen op. Drie daarvan zijn genomineerd voor de Eurekafoonprijs: de tuptofoon, de wyndysizer en de trommelxylofoon. De scholieren – allen zeventien jaar – hebben hun instrumenten zelf gebouwd aan de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft. Voor de vuurdoop van deze creaties schreven drie componisten nieuwe werken. In het voorprogramma twee ijzersterkte repertoirestukken van het Nieuw Ensemble en een reprise van het werk voor het winnende instrument van de eerste Eurekafoon! Prijsvraag.

 

4th Shanghai New Music Week
Nieuw Ensemble ensemble in residence – concerten, lezingen en workshops >

Portrait concert of Gérard Grisey
ma 26 september 2011 Conservatorium van Shanghai 15.30 >

Jurjen Hempel dirigent

Gérard Grisey Talea (1986)
Vortex temporum (1996)

Portrait concert of Tan Dun
di 27 september 2011 Conservatorium van Shanghai 19.15 >

Jurjen Hempel dirigent
Tan Dun dirigent
John Snijders piano
Huang Xuan mezzosopraan

Tan Dun In Distance (1987)
Concerto for pizzicato piano and ten instruments (1995)
Lament: Autumn Wind (1993)
Concerto for Six (1997)
Circle with Four Trios, Conductor and Audience (1992)

Portrait Concert of Brian Ferneyhough
wo 28 september 2011 Conservatorium van Shanghai 19.15 >

Jurjen Hempel dirigent
Ernest Rombout hobo
Ernesto Molinari (bas)klarinet
John Snijders piano

Brian Ferneyhough Coloratura (1966)
Lemma, Icon, Epigram (1981)
Time and Motion Study I (1971)
Sisyphus Redux (2009)
In Nomine a 3 (2001)
La Chute d’Icare (1988)

New Music from China, Japan and The Netherlands
do 29 september 2011 Conservatorium van Shanghai 15.30 >

Jurjen Hempel dirigent

Xu Shuya Chute en Automne (1991)
Mo Wuping Fan II (1992)
Mayke Nas Plons (Splash) (2009-2011)
Noriko Koide Kohaku (2011)
Zhang Yi The Inner Voice 3 (2010)
Shichao Zhang ZU-355/113 (2011)

The New Music Week of the Shanghai Conservatory continues to grow along with the spirit of the times and at the pulse of the current music world. Growing audiences are evidence that contemporary music begins to appeal to more and more people in China. From the very beginning, the New Music Week has set itself high standards: portrait concerts of outstanding composers, first-rate international programming as well as top level performances, fulfilling the needs of higher music education, aesthetics and humanism. The 4th edition offers 11 concerts and 8 lectures during the 5 days. Featured composers are Brian Ferneyhough and Tan Dun, both of whom the Nieuw Ensemble – this year’s ensemble in residence – will present a portrait concert in their presence.
Wen Deqing, artistic director of the Shanghai New Music Week

 

Igor Stravinsky & Edgard Varèse
wo 12 oktober 2011 Leuven 20.30 >
Festival van Vlaanderen

do 13 oktober 2011 Brugge Concertgebouw 20.00 >
vr 14 oktober 2011 Arnhem Musis Sacrum 20.15 >
wo 26 oktober 2011 Den Haag Dr Anton Philipszaal 20.15 >
do 27 oktober 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie/Proms inleiding 19.15
di 8 november 2011 Enschede Nationaal Muziekkwartier 20.00 >
wo 9 november 2011 Den Bosch Verkadefabriek 20.30 >
November Music

Ed Spanjaard dirigent
Harrie Starreveld fluit

Edgard Varèse Density 21.5 (1936/46)
Igor Stravinsky Octet (1923)
Guo Wenjing Parade (2004)
Edgard Varèse Octandre (1923)
Edgard Varèse Déserts (1950-54) met video van Bill Viola
Claude Debussy Syrinx (1913)

Ed Spanjaard dirigeert twee glasheldere blazersstukken uit 1923 – Stravinsky’s Octet en Varèse’s Octandre. De uit graniet gehouwen akoestische en elektronische klanken van Déserts worden gecombineerd met hallucinerende filmbeelden van Bill Viola. Een wonder van inventiviteit is Guo Wenjings Parade, geschreven voor zes Chinese gongen.

 

Made in Brazil
za 22 oktober 2011 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
Brasil Festival Amsterdam in samenwerking met Camerata Aberta
zo 23 oktober 2011 Den Haag Korzo Theater 16.00 >

Arie van Beek dirigent

Paulo Rios Filho Música Peba Nº 2 (2011)
Aurélio Edler-Côpes nieuw werk (2011)
Rodolfo Valente vigília II (2011)
Luiz Gonçalves Passarim (2011) *
Roberto Victorio Aroe Jari (2010) *
* winnaars van de Second Brazilian Composers’ Competition

Het Nieuw Ensemble schreef in 2009 een competitie uit voor Braziliaanse componisten. De respons was overweldigend: uit alle hoeken van het gigantische land stroomden partituren binnen, negentig inzendingen in totaal, de meeste speciaal voor het ensemble geschreven. Ter gelegenheid van het Brasil Festival Amsterdam is een tweede competitie uitgeschreven.
De winnende werken worden, tezamen met drie nieuwe stukken van de opmerkelijkste talenten van de eerste competitie, ten doop gehouden.

Camerata Aberta komt uit São Paulo. De musici zetten zich in om de ‘intensiteit en de uitbundigheid van Brazilië te laten horen’, aldus artistiek leider Sergio Kafejian. Het ensemble werkt niet alleen veel samen met hedendaagse Braziliaanse componisten, het speelt ook veel nagenoeg vergeten twintigste-eeuws werk van landgenoten.

De ensembles komen in Amsterdam samen om de nieuwste en avontuurlijkste muziek uit Brazilië te laten horen. De avond wordt gelardeerd met video’s en gesprekken met de gastcomponisten en musici over nieuwe muziek in Brazilië. Het Nieuw Ensemble sluit de avond af met een prikkelend première-programma. Vijf componisten komen uit Brazilië over om de première van hun werk bij te wonen.

 

Meesters van de 20ste eeuw
do 3 november 2011 Den Bosch De Toonzaal 20.30 >
vr 4 november 2011 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
NE/Kam-serie 1
do 17 november 2011 Utrecht Vredenburg Leeuwenbergh 20.00 >

solisten van het Nieuw Ensemble

Maurice Ravel Sonate pour violon et violoncello (1922)
Ton de Leeuw Hommage à Henri (1989)
Franco Donatoni Ronda (1984)
Béla Bartók Im Freien (1926)
Helmut Lachenmann Pression voor cello solo (1968)
György Kurtág Hommage à R. Sch., opus 15d (1990)

Op schouders van reuzen als Debussy en Ravel ontwikkelde Bartók zich tot een van de grote vernieuwers in de twintigste eeuw. Zijn door volksmuziek geïnspireerde ritmiek en melodiek had kort na de Tweede Wereldoorlog grote invloed op zijn landgenoot György Kurtág, op de jonge Ton de Leeuw en op Franco Donatoni. Later vonden deze drie componisten een eigen stijl, waarvan in dit concert fraaie voorbeelden klinken: gecondenseerde expressie bij Kurtág, volksmuziekachtige lyriek bij De Leeuw en kleurrijke, grillige speelsheid bij Donatoni. Bartóks nachtmuziek echoot na in de klankvernieuwingen van Helmut Lachenmann.

 

Context 2011 – premières Shlomowitz & Lang
di 22 november 2011 Huddersfield St Paul’s Hall 19.30 >
Huddersfield Contemporary Music Festival
do 24 november 2011 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie/Proms inleiding 19.15

Bas Wiegers dirigent

Matthew Shlomowitz Popular Contexts, Volume 3: The Music of Theatre Making for NE and sampler keyboard (2011)
Pentatone Alphabet March
The Beautiful Game
Weird Tour Guide
Full of Sound and Fury, Signifying Nothing
Kitchen Interlude
Five Monuments for Our Time

Mayke Nas Plons (2009-11)
La Chocolatière Brûlée (2005-11)
Bernhard Lang Monadology XIVb: Puccini-Variation #2:
'Im weiten Weltall fühlt sich der Yankee heimisch' (2011)

Voor creatieve geesten biedt de wereld van vandaag waanzinnige mogelijkheden. Daarvan getuigt de frisse en vitale muziek van Matthew Shlomowitz: zijn nieuwe zesdelige Popular Contexts, Volume 3: The Music of Theatre Making plaatst het ensemble in het geluidsdecor van alledag, van achtbaan tot ­kopieerapparaat, van telefoonsex tot voetbal­wedstrijd.
Het werk van Mayke Nas is even ongebonden als origineel. Het in 2008 begonnen Plons en La Chocolatière Brûlée hadden een paar jaar nodig om volledig tot wasdom te komen, maar nu is het dan zover.
In opdracht van het NE en het Huddersfield Festival breidt de spraakmakende Oostenrijker Bernhard Lang zijn Monadology-serie uit met Puccini-variaties.
Uitgebreid interview met Bernhard Lang >

Bernhard Lang over zijn nieuwe werk: ‘The basic idea of this new work is the so called Virtual Remix, which means transferring the techniques of turntablism and of contemporary live electronics (looping, scratching) into a musical score. The technique in itself was inspired by the cutting techniques of experimental video artists as Raphael Montañez Ortiz and Martin Arnold.’

 

European Composers’ Professional Development Programme
wo 23 november 2011 Huddersfield St Paul’s Hall 13.00 >
Huddersfield Contemporary Music Festival in samenwerking met Icarus Ensemble (Italië) en Ensemble 10/10 (Engeland)

Bas Wiegers dirigent

Matthew Sergeant nieuw werk
Emily Wright nieuw werk
Giuseppe Califano nieuw werk
Bernardo Maria Sonnino nieuw werk

De componistenpractica van het Nieuw Ensemble hebben vele vruchten afgeworpen. Het project is inmiddels zo succesvol dat er in 2011 een pendant op Europees niveau is gekomen: het European Composers’ Professional Development Programme. Het Britse Huddersfield Contemporary Music Festival en het NE bieden in samenwerking met de ensembles 10/10 (Liverpool) en Icarus (Reggio Emilia) twaalf in Engeland, Italië en Nederland studerende componisten een podium om een nieuw werk te presenteren. Na twee practicumweekenden in maart en juni werden de twaalf nieuwe stukken op 23 november door de drie ensembles in het kader van het Huddersfield festival in première gebracht. Meer informatie >

Twelve talented young composers are set to launch their international careers by collaborating with Europe’s most prestigious new music ensembles thanks to hcmf//’s new European Composers’ Professional Development Programme. The initiative aims to offer rising talents the chance to try out new ideas which are not normally possible in time-pressured or public workshop contexts.

 

Mayke Nas in Berlijn
wo 30 november 2011 Villa Elisabeth Berlijn 20.00 DAAD >

Ed Spanjaard dirigent

Mayke Nas Entrez! (2002)
Douze Mains (2008-11)
DiGiT #2 (2002)
La Chocolatière Brûlée (2005)
Plons (2009-11)
La Belle Chocolatière (2003)
… ik mis alleen een belletje aan mijn hals waarmee ik boven je kan rinkelen wanneer je slaapt (1998)
Installation-­version of ‘I Delayed People’s Flights By Walking Slowly In Narrow Hallways' (2008-10)

Krijtjes op schoolborden, koninklijk welkomst­getoeter, een nachtelijke koortsdroom met gestommel op de trap, een uit de hand gelopen kinder­klapspelletje, de ingewanden van een vleugel blootgelegd door een team van zes chirurgen, muziek die telkens tegen zijn eigen spiegelbeeld oploopt, een poging om Debussy te verdrinken en een Droste-cacaoblikje waarop steeds verder ingezoomd wordt: een portretconcert van Mayke Nas (1972) die op uitnodiging van de DAAD (Deutsche Akademische Austausch Dienst) een jaar als artist in residence in Berlijn verblijft.

 

Anton Webern & György Kurtág
di 21 februari 2012 Enschede Muziekkwartier 20.00 >
do 23 februari 2012 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
vr 24 februari 2012 Den Haag Dr Anton Philipszaal 20.15 >

Olivier Cuendet dirigent
Natalia Zagorinskaya sopraan

Anton Webern Konzert op. 24 (1934)
Niccolò Castiglioni Tropi (1959)
Anton Webern Symphonie op. 21 (1928)
György Kurtág Vier liederen op gedichten van Anna Achmatova op. 41 (2009)
Berichten van wijlen mevrouw Truszova op. 17 (1975)

Een van de hoogtepunten van het Holland Festival 1987 was de Nederlandse première van György Kurtágs Berichten van wijlen mevrouw Truszova door het Nieuw Ensemble onder leiding van Ed Spanjaard. Vijfentwintig jaar later brengt het NE deze kleurrijke liederencyclus – 21 fijngeslepen juweeltjes vol zeggingskracht – opnieuw, tezamen met de recente Achmatova-liederen. Kurtágs lievelingszangeres Natalia Zagorinskaya vervult de hoofdrol. Nadat een psychologe Kurtág had geadviseerd zijn writer’s block te overwinnen met het componeren van miniaturen, verdiepte hij zich in het werk van Webern. Diens Symphonie en Konzert verbluffen nog steeds door hun geconcentreerde expressionisme en hun kristalheldere, compacte structuur. Na de Tweede Wereldoorlog inspireerde Weberns muziek talloze componisten, onder wie de Italiaan Niccolò Castiglioni.

 

Quest
vr 9 maart 2012 Maastricht Theater aan het Vrijthof 20.30
Intro in situ >
do 15 maart 2012 Den Bosch De Toonzaal 20.30 >
vr 16 maart 2012 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
NE/Kam-serie 2

solisten van het Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Helenus de Rijke gitaar

Anton Webern Quartett op. 22 (1930)
Yann Maresz Sul Segno (2004)
George Crumb Quest (1995)

In het wonderschone Quest (onderzoek, nasporing) woekert George Crumb op een weergaloze manier met de ongewone bezetting van gitaar, sopraan saxofoon, harp, twee slagwerkers en contrabas. Kwikzilverachtig eigent de gitaar zich een leidende rol toe. Quest is geserreerd en bijna klassiek vormgegeven: de muzikale bouwstenen keren in verschillende gedaanten terug, steeds geïnspireerd en vol muzikale betekenis. Twee stukken met ongewone bezettingen complementeren het programma: het markante Quartett van Webern en Sul Segno voor harp, gitaar, cymbalom, contrabas en elektronica van Yan Maresz.

 

impressie en expressie – Parijs en Wenen
za 7 april 2012 Utrecht Vredenburg Leeuwenbergh 20.00 >
di 10 april 2012 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
do 12 april 2012 Den Bosch De Toonzaal 20.30 >
vr 13 april 2012 Enschede Nationaal Muziekkwartier 20.00 >
zo 15 april 2012 Den Haag Nieuwe Kerk 14.30 >
vr 20 april 2012 Arnhem De Bazel 20.15 >

solisten van het Nieuw Ensemble

Claude Debussy Sonate pour flûte, harpe et alto (1915)
Anton Webern Streichtrio op. 20 (1927)
Toru Takemitsu And then I knew ’twas Wind (1992)
Arnold Schönberg Streichtrio op. 45 (1946)
Sofia Gubaidoelina Garten von Freuden und Traurigkeiten(1980)

Schönbergs strijktrio is een van zijn mooiste en expressiefste werken. Als contrast klinkt het ascetische, geconcentreerde trio van zijn leerling Webern. Drie in pasteltinten aan elkaar verwante werken voor de fraaie bezetting fluit, harp en altviool omramen de twee strijktrio’s. De Japanner Takemitsu en de Russin Gubaidoelina creëren een aan hun voorbeeld Debussy verwante poëtische klankwereld.

 

Gérard Grisey & Unsuk Chin
do 26 april 2012 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie/Proms inleiding 19.15

Celso Antunes dirigent

Gérard Grisey Vortex temporum
Unsuk Chin Cosmigimmicks – A musical pantomime for seven instrumentalist (wereldpremière)
Franco Donatoni Ronda

De Koreaanse Unsuk Chin is een van de boeiendste componisten van dit moment. Haar muziek frappeert door speelse inventiviteit en kracht. In 1991 brak Chin door met Akrostichon Wortspiel, uitgevoerd door het NE. In opdracht schreef zij Cosmigimmicks – A musical pantomime for seven instrumentalist, voor het karakteristieke instrumentarium van het NE. In dit dubbelportret wordt Chins muziek gecombineerd met die van de Fransman Gérard Grisey, een van de grondleggers van de spectrale muziek. In het meesterlijke Vortex Temporum houdt hij de luisteraar met lange spanningsbogen in zijn greep en overtreffen de musici zichzelf in virtuositeit.

 

Nieuw Ensemble’s Turkish Composers’ Competition
do 17 mei 2012 Amsterdam  Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Turkey Now! Festival 2012

za 19 mei 2012 Den Haag Korzo Theater 20.00 >

Jussi Jaatinen dirigent
Michalis Cholevas ney
Onur Devrim Demir saz

Mithatcan Ocal (1992) Ungüjin
Emil Tan Erten (1990) Happy-Go-Lucky-Strike
Yigit Kolat (1984) Tülbend
Korhan Dogan (1983) Cakircali Efe
Mehmet Ali Uzunselvi (1980) Babel Grupettos

Hoe klinkt de nieuwste Turkse muziek?
Het Nieuw Ensemble organiseerde een unieke competitie voor Turkse componisten en presenteert de resultaten nu in het Turkey Now! Festival: vijf totaal verschillende stukken worden in aanwezigheid van de componisten in première gebracht. Na succesvolle competities voor Chinese en Braziliaanse componisten laat het Nieuw Ensemble horen dat ook in Turkije nieuwe muziek springlevend is.
Voorafgaand aan het concert in de foyer een optreden van saz-speler Onur Devrim Demir en ney-speler Michalis Cholevas, vertoning van de film Crossing the Bridge over het rijke muziekleven in Istanbul en gratis baklava.

De vijf winnende werken
De pas twintigjarige Mithatcan Öcal studeert in Istanbul en is een bijzonder talent. Met Ungüjin schreef hij een pakkende hommage aan de Griekse meester Iannis Xenakis. Öcals compositie is contrastrijk en dynamisch, op het explosieve af.
Emil Tan Erten (1990) studeert aan het Conservatorium van Amsterdam. In het fantasievolle en vitale Happy-Go-Lucky-Strike verwerkt hij invloeden uit de jazz en rock.
Yigit Kolat (1984) won de eerste prijs van het belangrijkste compositieconcours in Turkije. Zijn nieuwe werk Tülbend is een kleurrijke ode aan de tulp, die Turkije en Nederland delen als nationaal symbool. Het is een sfeervolle compositie met een solo-rol voor de ney (oosterse rietfluit).
Autodidact Korhan Dogan (1983) streeft in zijn muziek naar oprechtheid en eenvoud. In Cakircali Efe portretteert hij een locale held. Verschillende episodes uit diens leven passeren de revue in een helder en opzwepend stuk.
Mehmet Ali Uzunselvi is een student van de befaamde Duitse componist Wolfgang Rihm. Voor het subtiele Babel Grupettos vond hij inspiratie in oosterse muziek. Met grensverleggende speeltechnieken creëert hij magische nieuwe klanken.

 

NE Componistenpracticum: Alles kan! – kan alles?
vr 8 juni 2012 Amsterdam Conservatorium 20.15 >
Composers’ Festival
za 9 juni 2012 Den Haag Nutshuis 20.15 >

Gijs Kramers dirigent

Ben Richter Fear not becoming invisible
Benedict Schlepper-Connolly Shelter
Hisashi Ishihara RFC 4734
Hui Tak-Cheung As a Fallen Leaf, on a Waving stream
Danai Bletsa Carosello for 12 musicians
Said Gani Diffraction
Hugo Harmens A Park in my Garden in the Park
Enis Gümüs Alienate

Kunst is het domein van de vrijheid en de keuzemogelijkheden voor creatieve geesten zijn onbeperkt. Nu alles ter wereld met een paar muisklikken binnen handbereik is, tappen kunstenaars uit alle mogelijke vaatjes. Zo ook componisten. En aangezien er geen dwingende regels meer zijn die bepalen wat goede en wat verkeerde noten zijn, kunnen zij onbekommerd te werk gaan. Alles lijkt te kunnen: technisch, esthetish, ethisch. Maar is dat echt zo? Hoe ‘vrij’ is vrij?

Die vraag staat centraal in het componistenpracticum van het Nieuw Ensemble. Tussen oktober 2011 en april 2012 werkten acht compositiestudenten uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag samen met de musici van het NE. Zij legden schetsen voor, lieten stukken in wording doorspelen en konden in de praktijk toetsen of hun muziek net zo klinkt als ze zich al schrijvend aan hun partituur hadden voorgesteld. Of alles kan. Ook kregen ze inzicht hoe ze de mogelijkheden van musici en instrumenten effectief kunnen benutten en of ‘stijl’ echt zo waardevrij is als wel beweerd wordt. Een half jaar lang schaafden de jonge componisten aan hun werken, die nu in première gaan.

U bent vrij de hoogte van de toegangsprijs zelf te bepalen. Alles kan. En in deze tijd van crisis zijn ook niet betalende bezoekers die wel graag kennis nemen van de jongste muzikale ontwikkelingen welkom.