Sinterklaasavond – het NE deelt uit
do 5 dec 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Wolter Wierbos trombone
John Snijders piano

Programma

Franco Donatoni (It 1927-2000)     Refrain II (1991) 8'
Elliott Carter (VS 1908-2012)         Con Leggerezza Pensosa (1988) 5'
Il Hoon Son (Korea 1990)               Rhythm Bomb (2018) 8 à 10'
Theo Loevendie (Nl 1930)              Bons (1990) 7’
pauze
Pierre Boulez (Fr 1925-2015)         Eclat (1965) 7'  
Mayke Nas (Nl 1972)                      La belle chocolatière (2003) 5'
Mo Wuping (Ch 1959-1993)            Fan II (1992) 10'
Georges Aperghis (Gr1945)           Lost Connections (2017) 10'

Voor deze Sinterklaasavond heeft het ensemble het publiek uitgenodigd een verlanglijstje te sturen van NE-stukken die het graag nog eens wil horen. Uit de complete repertoirelijst van 1275 stukken is een representatieve selectie van 158 werken gemaakt waaruit men kon kiezen. De stukken met de meeste stemmen worden nu uitgevoerd. Het is Sinterklaas en het ensemble deelt uit: cd's, posters, programmaboekjes en partituren uit het archief worden weggegeven.

Nieuw Ensemble komt tot stilstand
Na bijna vier decennia nieuwe muziek te hebben gebracht, komt het Nieuw Ensemble tot stilstand. Als internationaal toonaangevend ensemble voor hedendaagse muziek is het NE geprezen om zijn baanbrekende programmering en vernieuwing van het repertoire met bijna 1000 in opdracht geschreven composities. Tokkelinstrumenten vormen daarbij het karakteristieke hart; Ed Spanjaard was van meet af aan chef-dirigent. In 2012 was het Nieuw Ensemble een van de instellingen die het zwaarst werdgetroffen door de bezuinigingen in de kunst. Met ondersteuning van de Gemeente Amsterdam kon de groep nog enkele jaren overleven, maar in 2017 stopte ook deze subsidie. Daarmee viel het fundament onder het NE weg en nu is het geld echt op.*

"We zijn met niets begonnen en we eindigen met niets", zegt Joël Bons, mede-oprichter en artistiek leider. "We hebben het geluk gehad te bloeien in de prachtigste periode van de ensemblecultuur die je je maar kunt voorstellen. We tellen onze zegeningen: het NE heeft een enorme hoeveelheid prikkelende projecten gedaan, werkte samen met honderden componisten van alle rangen en standen, bracht steeds speciaal voor het ensemble geschreven stukken in première en gaf concerten over de hele wereld. We hebben bijna al onze dromen gerealiseerd, nu is het tijd om onze bakens te verzetten". Ed Spanjaard en de musici hebben inmiddels drukke agenda's als freelance muzikanten; Bons legt zich toe op zijn oude passie: het componeren. Onlangs won zijn Nomaden, geschreven voor het interculturele Atlas Ensemble, de prestigieuze Grawemeyer Award. Het Atlas Ensemble zal blijven bestaan.

In 1998 werden het Nieuw Ensemble en Joël Bons onderscheiden met de Prins Bernhard Fonds Muziekprijs vanwege de ‘uitgesproken avontuurlijke en speelse programmering die letterlijk en figuurlijk als grensoverschrijdend kan worden betiteld’.

* Ondanks een positieve beoordeling over de artistieke kwaliteiten verloor het Nieuw Ensemble per 1 januari 2013 de subsidie van het Fonds Podiumkunsten. Het ensemble was daarna aangewezen op financiële ondersteuning van de Gemeente Amsterdam. Het gevolg was een enorme teruggang in activiteiten, van 50 naar circa 10 concerten per jaar. Op 1 januari 2017 stopte ook de subsidie van de Gemeente Amsterdam. Sindsdien werkt het NE met projectsubsidies en teert het op reserves.

geweest:

Thirty Situations
do 24 oktober 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15
di 5 nov 2019 Grand Théâtre Groningen SoundsofMusic 
zo 10 nov 2019 Verkadefabriek Den Bosch November Music 20.30

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Pia Davila sopraan
Koen Kaptijn trombone 
Tristan Renfrow drums
elektronica

Joël Bons Thirty Situations

De première van Joël Bons' Thirty Situations werd vorig seizoen warm onthaald. Het Parool kopte: 'Niet ingewikkeld, wel heel verrassend' en noemde het 'een grandioos nieuw stuk dat een uur lang spannend bleef.' Thirty Situations is een portret van het Nieuw Ensemble. De geheel gereviseerde versie van het werk gaat gepaard met een speciaal lichtontwerp. In het voorprogramma worden filmbeelden getoond van hoogtepunten uit het archief van het ensemble.

Thirty Situations heeft als onderwerp het contrast tussen fragmentatie en continuïteit. Zoals het leven fragmentarisch is en toch een doorgaande stroom, zo is dit stuk zowel een aaneenschakeling van fragmenten als één groot continuüm – een mozaïek van allerlei 'situaties' in afwisselende muzikale delen. Thirty Situationsis op het lijf geschreven van de musici van het Nieuw Ensemble. Sopraan, trombone, elektrisch gitaar, drums en ruimtelijke elektronica verrijken het klankbeeld.

Spot op John Adams
do 28 nov 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Anna voor de Wind klarinet
Paolo Gorini piano

John Adams American Berserk
Tan Dun Circle with four trios, conductor and audience
John Adams Delen uit John’s Book of Alleged Dances voor strijkkwartet en prerecorded cd
Rick van Veldhuizen Pavane, corrodanse *
John Adams Gnarly Buttons

John Adams ontvangt dit jaar de prestigieuze Erasmusprijs. Adams komt naar Nederland om de prijs in het Koninklijk Paleis Amsterdam in ontvangst te nemen en aansluitend dit concert bij te wonen. Op het programma staat nieuw en ouder werk van gelijkgestemde componisten en natuurlijk van John Adams zelf. Zoals zijn zelden uitgevoerde Gnarly Buttons voor soloklarinet, samples en een ensemble van dertien musici.

Gnarly Buttons had voor het Nieuw Ensemble geschreven kunnen zijn, met onder andere mandoline en gitaar in de bezetting. De virtuoze solopartij is voor klarinet: het instrument van de componist én dat van zijn vader. De muzikale ideeën variëren van grote eenvoud tot swingende vervorming. John’s Book of Alleged Dances bestaat uit pakkende dansen van uiteenlopend karakter; beknopt en jazzy is het piano solowerk American Berserk. De Chinese componist Tan Dun schreef speciaal voor het Nieuw Ensemble Circle with four trios, conductor and audience, een van de topstukken uit het NE-repertoire. De jonge Nederlander Rick van Veldhuizen componeerde voor deze gelegenheid een hommage aan John Adams en het NE.

Lost Connections – premières Aperghis en Eimermacher
ma 6 mei 2019 Funkhaus Wallrafplatz 20.00 Acht Brücken|Musik für Köln
do 9 mei 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Makiko Goto koto
Harrie Starreveld fluit

programma 
Misato Mochizuki           Silent Circle
Carola Bauckholt           Point of Presence
Hanna Eimermacher      The Hurdy Gurdy (première)
Georges Aperghis          Lost Connections (première)

Georges Aperghis heeft de afgelopen decennia steeds weer weten te verbazen met een buitengewoon veelzijdig oeuvre dat uiteenloopt van puur instrumentale muziek tot speels, absurdistisch en innovatief muziektheater. Zijn nieuwste werk – Lost Connections – is speciaal in opdracht van Acht Brücken|Musik für Köln voor het Nieuw Ensemble geschreven. Met Lost Connections levert de geboren Griek die al zijn halve leven in Parijs woont een partituur van een duivelse virtuositeit, wemelend van de microtonen, clusters en snelle noten. Het is een soort Concerto dat de spelers van het Nieuw Ensemble prikkelt op de toppen van hun kunnen te musiceren. 

Ook het nieuwe The Hurdy Gurdy van de Duitse componiste Hanna Eimermacher (1981), een van de interessantste componisten van haar generatie, is geschreven in opdracht van Acht Brücken|Musik für Köln. Met haar opmerkelijke keuze voor instrumenten, waaronder vier melodica's, en visuele aspecten – alle musici zijn in één rij op het podium geplaatst – brengt Eimermacher met The Hurdy Gurdy een boeiend avontuur. Naast deze twee premières klinken twee eerder voor het Nieuw Ensemble gecomponeerde werken: Silent Circle van Misato Mochizuki uit 2006 en Point of Presence van Carola Bauckholt uit 2016.

An Evening of Today 2019
do 14 maart 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 > 
inleiding 19.15
za 6 april 2019 Den Haag Korzo 20.30

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent

zes premières
Celia Swart                          Zoning out  
Thomas Brown                     Another Configuration
João Ceitil                            Laminar Flow
Alberto Granados Reguilón    Wrecks
Andrea Guterres                  The False Awakening
Vitali Karagkezidis                Quotes  

Voor de ontwikkeling van een jonge componist is niets belangrijker dan een samenwerking in workshoptraject met musici die open staan, die willen experimenteren, uitproberen en met jonge componisten samen zoeken naar een nieuwe muziektaal voor de toekomst. De kans om als jonge componist zo intens te kunnen samenwerken wordt steeds kleiner. Natuurljk worden er op de verschillende conservatoria allerlei projecten gelanceerd, maar dat is grotendeels een samenwerking tussen studenten. An Evening of Today biedt een precies geselecteerde groep jonge componisten die voor hun examen staan of dat net achter de rug hebben, de kans om met het Nieuw Ensemble een intens compositorisch avontuur aan te gaan.

Het is een project waarin niets van te voren vast staat op het gebied van esthetiek en alles gaande weg in samenwerking wordt uitgevonden. Een ideale werkplek voor jonge kunstenaars, waarin zij van elkaar en met elkaar leren. Alles wordt met elkaar bediscussieerd. De studenten en musici nemen niet alleen de verantwoordelijkheid voor hun eigen aandeel maar ook verantwoordelijkheid voor de vorm van de avond. Het resultaat van An Evening of Today, dat nu al vele jaren een groot succes is, is steevast een statement over de state of the art waar het de jongste generatie van componisten betreft.

De studenten die zijn uitgekozen behoren tot de beste studenten van het Koninklijk Conservatorium uit Den Haag en Conservatorium van Amsterdam. De beste in die zin dat zij allen openstaan voor hechte samenwerking, een grote loyaliteit ten toon spreiden en beschikken over een nieuwsgierige houding. Zij hebben een zeer verschillende geografische achtergrond en inmiddels al een flinke ervaring in het veld opgebouwd.
Zie ook www.aneveningoftoday.com
 

De lange adem van traditie en vernieuwing
do 13 december 2018 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
inleiding: Joël Bons in gesprek met Rodney Sharman en Wilbert Bulsink 19.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Mattijs van de Woerd bariton
Roméo Monteiro Airmachine 2
Wilbert Bulsink Luchtpiano 

programma
Dufay/Robert Heppener         J'atendray
Dufay/Robert Heppener         Donnes l'assault a la fortresse/Mon bien amour 
Rodney Sharman                  Nader tot U voor bariton en ensemble
Rodney Sharman                  Small Flowers (première)
Pavel Haas/Jan van Vlijmen   Vier Lieder voor bariton en ensemble 

                                           pauze

Wilbert Bulsink                      Op/Weg...geblazen 
                                            voor Luchtpiano en ensemble
Ondřej Adámek                     Conséquences particulièrement
                                            blanches ou noires Concert voor
                                            Airmachine 2 en 14 instrumenten

Een concertprogramma met een lange lijn van middeleeuwse tot de allernieuwste muziek: totaal verschillende werelden klinken zowel tegenover als in het verlengde van elkaar. Deze avond komen vier op het verleden georiënteerde stukken uit het laatste kwart van de vorige eeuw opnieuw tot leven. Daarnaast klinken nieuwe instrumenten in de actuele muziek van de Tsjechische componist Ondřej Adámek – waarvan voor het eerst in Amsterdam muziek te horen is – en de Nederlander Wilbert Bulsink.

Robert Heppener bewerkte twee rondo's van zijn geliefde middeleeuwer Guillaume Dufay; Jan van Vlijmen instrumenteerde vier liederen van de naar Theresienstadt gedeporteerde Joods/Tsjechische componist Pavel Haas. De Canadees Rodney Sharman zette tijdens zijn studie in Nederland Gerard Reves gedicht Nader tot U op muziek en speciaal voor dit concert schreef hij Small Flowers.

Nieuwe instrumenten in actuele muziek
Na de pauze gaat het waaien: twee scholieren ontwierpen de Luchtpiano (zie 32’30’), bouwden hem op de TU Delft en Wilbert Bulsink (1983) componeerde er een stuk voor waarin hijzelf soleert. Ondřej Adámek (1979) – een van de opvallendste componisten van zijn generatie – ontwierp de Airmachine, die in zijn krankzinnige en opwindende stuk de hoofdrol vervult.