Joël Bons wint Grawemeyer Award voor Nomaden
Componist Joël Bons heeft de 2019 University of Louisville Grawemeyer Award voor zijn compositie voor Nomaden gewonnen, een werk van een uur voor cello en het Atlas Ensemble. De Award wordt vaak de 'Nobelprijs voor muziek' genoemd. Zie www.atlasensemble.nl


komende concerten Nieuw Ensemble:

An Evening of Today 2019

do 14 maart 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 > 
inleiding 19.15 
za 6 april 2019 Den Haag Korzo 20.30

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent

nieuwe werken van Thomas Brown, João Ceitil, Alberto Granados Reguilón, Andrea Guterres, Vitali Karagkezidis and Celia Swart

Voor de ontwikkeling van een jonge componist is niets belangrijker dan een samenwerking in workshoptraject met musici die open staan, die willen experimenteren, uitproberen en met jonge componisten samen zoeken naar een nieuwe muziektaal voor de toekomst. De kans om als jonge componist zo intens te kunnen samenwerken wordt steeds kleiner. Natuurljk worden er op de verschillende conservatoria allerlei projecten gelanceerd, maar dat is grotendeels een samenwerking tussen studenten. An Evening of Today biedt een precies geselecteerde groep jonge componisten die voor hun examen staan of dat net achter de rug hebben, de kans om met het Nieuw Ensemble een intens compositorisch avontuur aan te gaan.

Het is een project waarin niets van te voren vast staat op het gebied van esthetiek en alles gaande weg in samenwerking wordt uitgevonden. Een ideale werkplek voor jonge kunstenaars, waarin zij van elkaar en met elkaar leren. Alles wordt met elkaar bediscussieerd. De studenten en musici nemen niet alleen de verantwoordelijkheid voor hun eigen aandeel maar ook verantwoordelijkheid voor de vorm van de avond. Het resultaat van An Evening of Today, dat nu al vele jaren een groot succes is, is steevast een statement over de state of the art waar het de jongste generatie van componisten betreft.

De studenten die zijn uitgekozen behoren tot de beste studenten van het Koninklijk Conservatorium uit Den Haag en Conservatorium van Amsterdam. De beste in die zin dat zij allen openstaan voor hechte samenwerking, een grote loyaliteit ten toon spreiden en beschikken over een nieuwsgierige houding. Zij hebben een zeer verschillende geografische achtergrond en inmiddels al een flinke ervaring in het veld opgebouwd. 
Zie ook www.aneveningoftoday.com

 

Première Georges Aperghis – Lost Connections 
ma 6 mei 2019 Keulen Philharmonie 20.00
do 9 mei 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
inleiding 19.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Makiko Goto koto
Harrie Starreveld fluit

programma 
Misato Mochizuki           Silent Circle
Hanna Eimermacher      nieuw werk 
Carola Bauckholt           Points of Presence
Georges Aperghis          
Lost Connections (première)

Georges Aperghis heeft de afgelopen decennia steeds weer weten te verbazen met een buitengewoon veelzijdig oeuvre dat uiteenloopt van puur instrumentale muziek tot speels, absurdistisch en innovatief muziektheater. Zijn nieuwste werk – Lost Connections – is speciaal in opdracht van de Kölner Philharmonie voor het Nieuw Ensemble geschreven. Met Lost Connections levert de geboren Griek die al zijn halve leven in Parijs woont een partituur van een duivelse virtuositeit, wemelend van de microtonen, clusters en snelle noten. Het is een soort Concerto dat de spelers van het Nieuw Ensemble prikkelt op de toppen van hun kunnen te musiceren.

Ook het nieuwe werk van de jonge Duitse componiste Hanna Eimermacher (1981), een van de interessantste componisten van haar generatie, is geschreven in opdracht van de Kölner Philharmonie. Naast deze twee premières klinken twee eerder voor het Nieuw Ensemble gecomponeerde werken: Silent Circle van Misato Mochizuki uit 2006 en Points of Presence van Carola Bauckholt uit 2016.


geweest:

De lange adem van traditie en vernieuwing

do 13 december 2018 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
inleiding: Joël Bons in gesprek met Rodney Sharman en Wilbert Bulsink 19.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Mattijs van de Woerd bariton
Roméo Monteiro Airmachine 2
Wilbert Bulsink Luchtpiano 

programma
Dufay/Robert Heppener         J'atendray
Dufay/Robert Heppener         Donnes l'assault a la fortresse/Mon bien amour 
Rodney Sharman                  Nader tot U voor bariton en ensemble
Rodney Sharman                  Small Flowers (première)
Pavel Haas/Jan van Vlijmen   Vier Lieder voor bariton en ensemble 

                                           pauze

Wilbert Bulsink                      Op/Weg...geblazen 
                                            voor Luchtpiano en ensemble
Ondřej Adámek                     Conséquences particulièrement
                                            blanches ou noires Concert voor
                                            Airmachine 2 en 14 instrumenten

Een concertprogramma met een lange lijn van middeleeuwse tot de allernieuwste muziek: totaal verschillende werelden klinken zowel tegenover als in het verlengde van elkaar. Deze avond komen vier op het verleden georiënteerde stukken uit het laatste kwart van de vorige eeuw opnieuw tot leven. Daarnaast klinken nieuwe instrumenten in de actuele muziek van de Tsjechische componist Ondřej Adámek – waarvan voor het eerst in Amsterdam muziek te horen is – en de Nederlander Wilbert Bulsink.

Robert Heppener bewerkte twee rondo's van zijn geliefde middeleeuwer Guillaume Dufay; Jan van Vlijmen instrumenteerde vier liederen van de naar Theresienstadt gedeporteerde Joods/Tsjechische componist Pavel Haas. De Canadees Rodney Sharman zette tijdens zijn studie in Nederland Gerard Reves gedicht Nader tot U op muziek en speciaal voor dit concert schreef hij Small Flowers.

Nieuwe instrumenten in actuele muziek
Na de pauze gaat het waaien: twee scholieren ontwierpen de Luchtpiano (zie 32’30’), bouwden hem op de TU Delft en Wilbert Bulsink (1983) componeerde er een stuk voor waarin hijzelf soleert. Ondřej Adámek (1979) – een van de opvallendste componisten van zijn generatie – ontwierp de Airmachine, die in zijn krankzinnige en opwindende stuk de hoofdrol vervult.