Atlas Ensemble - Makam & Mugam
za 16 september 2017 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
ma 18 t/m ma 25 september 2017 Taiwan
vr 6 oktober 2017 Cyprus

Omwentelingen
do 5 oktober 2017 Amsterdam  Muziekgebouw aan 't IJ >
inleiding 19.15

An Evening of Today 2018
do 15 februari 2018 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
za 17 februari 2018 Den Haag Korzo 20.30 >

Thirty Situations – première
do 29 maart 2018 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >

 

 

Atlas Ensemble - Makam & Mugam
za 16 september 2017 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
ma 18 t/m ma 25 september 2017 Taiwan
vr 6 oktober 2017 Cyprus

Elshan Mansurov kamancha
Elchin Nagijev tar
Gevorg Dabaghian duduk
Neva Özgen kemençe
Rosa van Walbeek viola da gamba

Makam & Mugam is een programma, uitgevoerd door vier sterspelers van het Atlas Chamber Ensemble, rond de eeuwenoude muzikale tradities van Armenië, Azerbeidzjan en Turkije. Het is een politiek turbulent en qua religie zeer verdeeld gebied, dat zich uitstrekt van Turkije via de Kaukasus en het Midden-Oosten tot India. Naast vele lokale verschillen toont de muziek in deze contreien ook grote overeenkomsten: in bouw, ornamentiek, lineariteit en modaliteit.

In de bezetting staan twee sterspelers uit Azerbeidzjan: Elchin Nagijev is virtuoos tar-bespeler en Elshan Mansurov wordt geroemd om zijn betoverende, expressievolle kamancha-spel (beide Iraanse snaarinstrumenten). De uit Armenië afkomstige Gevorg Dabaghian verklankt op zijn duduk diepe melancholie; en de Turkse Neva Özgen verleidt de luisteraar met haar elegante vioolachtige kemençe. www.atlasensemble.nl >

 

Omwentelingen

do 5 oktober 2017 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ  >
inleiding 19.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Rick van Veldhuizen performer en elektronica 
Genevieve Murphy stem
Chiva Bons stem
Brechtje zang
Emi Ohi Resnick viool
Matteo Nicolin gitaar
Rhythms of Resistance Samba Band

nieuwe werken over actuele thema's
premières van geëngageerde jonge componisten

Rick van Veldhuizen                undo
Erqing Wang                          Paradiso Drowned
Kate Honey                            Shell Symphony
Genevieve Murphy                  Squeeze Machine
Chiva Bons                             Line, Line!
Marcos Baggiani & Brechtje     #allyouneed
Wang Lu                                Unbreathable Colors
Matteo Nicolin                        Se credi che io

Omwentelingen smog

De wereld is in korte tijd op zijn kop komen te staan: oorlogen, vluchtelingen, xenofobie, terrorisme, populisme, klimaatverandering, vervuiling, fake news, de plaag van sociale media... Enorme krachten zijn ontketend, onrust en polarisatie nemen toe. Miljoenen mensen zijn ontheemd, voelen zich machteloos en vragen zich af over wat hen boven het hoofd hangt. Hoe verhouden kunstenaars zich tot dit alles? Dit concert wil geen front vormen of een statement presenteren maar biedt een podium aan componisten die willen reageren op de actualiteit. Elk van de componisten brengt een thema of idee in dat haar/hem bezighoudt.

Kunstenaars zijn vaak sterk betrokken op de wereld waarin zijn leven: ze leveren commentaar, mengen zich scherp in het openbare debat, komen met een creatief antwoord of verschaffen ongewone inzichten. Geëngageerde componisten als Luigi Nono, Peter Schat, Frederic Rzweski en Louis Andriessen ondervonden vijftig jaar geleden al dat het niet eenvoudig is om dit via muziek te doen. Hoe vergaat het jonge componisten vandaag?

Rick van Veldhuizen (1994) adresseert 'het gevoel gevangen te zitten in een eindeloze maalstroom van slecht nieuws waar geen ontsnappen aan is'; Genevieve Murphy (1991), wiens broer autistisch is, portretteert in One of Us 'elementen van hoe het is om een afwijking te hebben en anders te zijn'; de Chinese componisten Wang Lu en Erqing Wang (1998) maken zich zorgen over extreme luchtvervuiling en het feit dat paradijselijke eilanden onder de stijgende zeespiegel van onze planeet zullen verdwijnen; Kate Honey (1991) vestigt de aandacht op de ecocidale praktijken van oliemaatschappij Shell; Chiva Bons (1992) en Brechtje (1993) plaatsen de schrijnende ervaringen van vluchtelingen in Servië, gezien door het oog van een Amsterdamse vrijwilliger, tegenover de indirectheid en oppervlakkigheid van de social media, en Matteo Nicolin (1994) schreef een protestlied voor de bewoners van de prachtige vallei van Astico, die geasfalteerd dreigt te worden.

Behalve Paradise Drowned en Onbreathable Colors zijn alle werken voor deze avond gecomponeerd.

Omwentelingen foto Chiva

 

VPRO's Vrije Geluiden kwam langs tijdens de repetities van An Evening of Today:

do 15 februari 2018 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
inleiding 19.15
za 17 februari 2018 Den Haag Korzo 20.30 >

Ryan Bancroft dirigent
Jorge Castro baritone

Zes nieuwe werken van jonge componisten

Kate Honey              Anthropocene
Alexandre Kordzaia   Light Bulbs
Nuno Lobo               無 
Boris Bezemer          A Puppet Opera
Il Hoon Son              Musical Game Series #7 'Rhythm Bomb'
James Alexandropoulos-McEwan More Layers

Ieder jaar presenteert het Nieuw Ensemble An Evening of TodayJonge componisten – masterstudenten en alumni van de conservatoria van Amsterdam en Den Haag – krijgen de vrije hand om een werk voor het NE te schrijven. De verbeelding staat hierbij centraal: de componisten worden gestimuleerd de mogelijkheden van het Muziekgebouw te benutten en kunnen daarbij gebruik maken van ongebruikelijke opstellingen, speciale belichting, video, elektronica... Zo boden eerdere edities van An Evening of Today een zeer divers beeld van de muziek van nu met 'visuele muziek' zonder geluid, gerafelde nachtclubsferen, nepnieuws, een rock band en muziektheatrale elementen. www.aneveningoftoday.com >

 

Thirty Situations – première

teaser video >

do 29 maart 2018 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
inleiding 19.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent

solisten en gastmusici
Keren Motseri sopraan
Koen Kaptijn trombone
Matteo Nicolin elektrisch gitaar
Tristan Renfrow drums
Boris Bezemer en Dennis Matos elektronica

Luciano Williamson Scherzo e Trio
Erqing Wang Song of the Tree 
pauze
Joël Bons Thirty Situations 

beeldmerk Thirty Situations

Een hoogtepunt van de Cello Biënnale 2016 was de première van Nomaden van Joël Bons door cellist Jean-Guihen Queyras en het Atlas Ensemble. Het stuk werd als 'meesterwerk' en 'ontroerend' onthaald. Dirigent Ed Spanjaard noemde het 'een van de indrukwekkendste premières sinds 2000’. Het bracht Spanjaard op het idee om Bons te vragen opnieuw een werk te componeren. 

Thirty Situations heeft als onderwerp het contrast tussen fragmentatie en continuïteit. We ervaren het leven vaak als fragmentarisch en toch is het een doorgaande stroom. Zo zal het stuk zowel een aaneenschakeling van fragmentarische elementen als één groot continuum zijn – een mozaïek van allerlei 'situaties' in afwisselende muzieken. Het nieuwe werk is op het lijf geschreven van de musici van het Nieuw Ensemble en een aantal gastmusici. Ruimtelijke elektronica verrijkt het klankbeeld.

Het voorprogramma brengt twee stukken van getalenteerde jonge componisten die het Nieuw Ensemble tijdens workshops in Cardiff en in Shanghai ontmoette: Luciano Williamson (geboren in 1996) en Erqing Wang (geboren in 1998). Williamson schreef een speels scherzo en de negentienjarige Wang het zeer welluidende Song of the Tree, dat voor het eerst uitgevoerd en gezongen door de Israelische sopraan Keren Motseri.

 

Joël Bons