Seizoen 2012-2013

 

Atlas Festival
vr 31 augustus – zo 1 september 2012 Amsterdam

Download hier de pdf van de folder >

 

Gaudeamus Muziekweek
vr 7 september 2012 Utrecht Vredenburg Leeuwenbergh 20.15 >

Jussi Jaatinen dirigent

Emil Tan Erten Happy-Go-Lucky-Strike
Thanasis Deligiannis Yriaeas
Benedict Schlepper-Connoly Shelter
Hui Tak-Cheung As a fallen leaf on a waving stream
Mithatcan Öcal Üngüjin

Het Nieuw Ensemble organiseert spraakmakende projecten voor jonge componisten. Uniek van opzet is het componistenpracticum. Compositiestudenten schaven in nauwe samenwerking met de musici acht maanden aan nieuwe werken. Ze kunnen schetsen laten uitvoeren en zo hun ideeën toetsen aan de praktijk. Daarnaast initieert het NEin verschillende landen competities om jong talent op het spoor te komen. Na concoursen in China en Brazilië kregen dit jaar jonge Turkse componisten de uitdaging nieuw werk voor het NE te schrijven. Tijdens het Turkey Now Festival gingen de vijf geselecteerde stukken in première. Het NE en dirigent Jussi Jaatinenpresenteren in de Gaudeamus Muziekweek enkele van de best geslaagde werken die de Turkish Composers’ Competition en het vorige componistenpracticum hebben opgeleverd. Ook klinkt het voor de Gaudeamusprijs genomineerde Yriaes van Thanasis Deligiannis.

 

International Contemporary Music Festival Cyprus
wo 26 september 2012 Cyprus The Pharos Arts Foundation

solisten van het Nieuw Ensemble:
Ernest Rombout hobo
Ernestine Stoop harp
Angel Gimeno viool
Frank Brakkee altviool
Jeroen den Herder cello

Biao Chen nieuw werk
Anton Webern Streichtrio, opus 20
Jonathan Harvey Death of Light/Light of Death
Tassos Stylianou nieuw werk
Arnold Schönberg Streichtrio, opus 45

 

Aha!... Het is de straf!
vr 19 oktober 2012 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >

NE/KAM-serie
zo 21 oktober 2012 Den Haag Nieuwe Kerk 14.30 >
vr 26 oktober 2012 De Nieuwe Veste Breda 20.15 >
za 27 oktober 2012 Nationaal Muziekkwartier Enschede 20.00 >

solisten van het Nieuw Ensemble:
Anna voor de Wind klarinet
John Snijders piano
Angel Gimeno viool
Jeroen den Herder cello

Guillaume de Machaut Ma fin est mon commencement
J.S. Bach Canon per tonos
Ton de Leeuw Men go their Ways
Tristan Murail Les ruines circulaires
Olivier Messiaen Quatuor pour la fin du temps

‘Het is de straf!... Doet boete!...’ roept Philippulus de Profeet in De Geheimzinnige Ster, ‘Het einde der wereld is daar!’ Maar als de meteoor langs de aarde vliegt in plaats van ertegenaan botst, trakteert de directeur van de sterrenwacht Kuifje op toffees. Olivier Messiaen componeerde zijn Quatuor pour la fin du temps tijdens de Tweede Wereldoorlog in een Pools strafkamp. De indrukwekkende cyclus met vijf eindtijd-meditaties bracht de componist aldaar met musicerende medegevangenen zelf in première. Twee maanden voor het aflopen van de Maya-kalender klinkt het Quatuor in combinatie met muziek van twee van Messiaens grote voorbeelden – De Machaut en Bach – en werk van twee van zijn oud-leerlingen: Ton de Leeuw en Tristan Murail.

 

Torstensson in Groningen
za 20 oktober 2012 Groningen Oosterpoort kleine zaal 20.15

Ed Spanjaard dirigent
Angel Gimeno viool

Klas Torstensson Vioolconcert
Mauricio Kagel Rrrrrrr... Fünf Jazz Stücke

 

Amsterdamse Cello Biënnale 2012
do 1 november 2012 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie/Cello Biënnale
Proms inleiding met Tan Dun 19.15

Tan Dun, Bas Wiegers dirigenten
Tsuyoshi Tsutsumi, Anssi Karttunen, Johannes Moser cello
Kyoko Kawamura koto/stem

Du Wei Cries and whispers
Tan Dun Intercourse of fire and water for cello solo
Toshio Hosokawa Somon-ka
Tan Dun Circle with four trio’s, conductor and audience
Guo Wenjing Concertino

Nieuwe Muziek uit de Volksrepubliek China heette het premièreprogramma waarmee het Nieuw Ensemble in 1991 zeven destijds totaal onbekende jonge Chinese componisten in het Westen introduceerde. Het eerste wat zij bij aankomst deden was fietsen huren en vanaf de Ysbreker langs de Amstel crossen. Tan Dun groeide uit tot de bekendste van de groep maar ook Guo Wenjing, Chen Qigang en Xu Shuya werden toonaangevende figuren in het internationale muziekleven.

Tan Dun is centrale gast van de Amsterdamse Cello Biënnale. In dit concert dirigeert hij zelf zijn in 1992 voor het NE geschreven Circle voor vier trio’s, dirigent en publiek. Van Guo Wenjing klinkt het op verzoek van Natalia Gutman en het NE gecomponeerde Concertino. De Japanner Toshio Hosokawa schreef in 2002 in opdracht van het NE Somon-ka, een stuk voor cellist Yo-Yo Ma en de zingende kotospeelster Kyoko Kawamura. Splinternieuw is het in opdracht van het NE en de Cello Biënnale geschreven celloconcert van componiste Du Wei, die vorig jaar in Beijing de eerste prijs won van een prestigieuze competitie voor orkestwerken.

 

The relevance of John Cage
wo 14 november Den Haag Philipszaal 20.15 >
do 15 november 2012 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Proms/Donderdagavondserie inleiding 19.15

Arie van Beek dirigent
John Snijders piano

John Cage Concerto for piano and orchestra
Emre Sihan Kaleli No. 4:1, trancscription of the second sonata from John Cage’s Sonatas and interludes for prepared piano
Tan Dun C-A-G-E Concerto for pizzicato piano and ten instruments
Artjom Kim Amsterdam Centraal
Toru Takemitsu Rain spell
Jo Kondo Antiphon: tie three colours in three knots for 14 players

De vrijdenker John Cage ontpopte zich in het naoorlogse muziekleven tot een sleutelfiguur. Zijn composities en essays waren van grote invloed op vakbroeders en andere kunstenaars. Vandaag is het gedachtegoed van Cage voor menig componist nog altijd essentieel.

In dit programma krijgt Cage’s affiniteit met het Oosten gestalte. Zijn spraakmakende pianoconcert wordt gespeeld in de context van muziek van vijf oosterse bewonderaars. Naast twee nieuwe werken van de vermaarde Japanse componist Jo Kondo en de Oezbeek Artjom Kim, beide in opdracht geschreven van het Nieuw Ensemble, zijn repertoirestukken te horen van Tan Dun en Toru Takemitsu. De jonge Turkse componist Emre Sihan Kaleli instrumenteerde twee delen uit Cage’s befaamde sonates voor geprepareerde piano.

 

Huddersfield Contemporary Music Festival
wo 21 november 2012 Huddersfield St Paul’s Hall 11.00 >
vr 23 november 2012 Conservatorium van Amsterdam Blue Note 20.15

Met Icarus Ensemble (Italië) en Ensemble 10/10 (Engeland)

Helen Papaioannou Zeta Potential
Jonathan D. Brigg Song to the bare city
Andrea Sartro Grave
Maurizio Azzan Finding a tangency

In het kader van het European Composers’ Professional Development Programme gaan vier nieuw werken in première van jonge componisten uit Engeland en Italië.

 

Bij de buren
do 13 december 2012 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie/Proms inleiding 19.15

Nieuw Ensemble en Spectra Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Filip Rathé dirigent

Luc Brewaeys Cardhu
Luc Brewaeys Oban
Luc Brewaeys Painted Pyramids
Mayke Nas Douze Mains
Mayke Nas La Belle Chocolatière
Mayke Nas La Chocolatière Brûlée
Mayke Nas Anyone can do it

Het NE presenteert twee ensembles en twee componisten uit België en Nederland: Luc Brewaeys en Mayke Nas. Allebei ontdekken ze muziek in het alledaagse met onalledaagse verbeeldingskracht. Luc Brewaeys brengt metCardhu en Oban een hommage aan favoriete whiskymerken, Mayke Nas met La belle chocolatière aan een blik Droste-cacao. Ook in Douze Mainsspeelt het alledaagse een verrassende rol: zes keuvelende musici gaan met afwasborstels een vleugel te lijf. Anyone can do it is geïnspireerd op het Fluxus-manifest (1965) van Georges Maciunas en vraagt om zes onvoorbereide spelers (inclusief twee vrijwilligers uit het publiek), zes stoelen en twee lcd-schermen met instructies, aangestuurd door een laptop die in de zaal onopvallend wordt bediend door een sadist, bij voorkeur de componist zelf.

Dit concert maakt deel uit van de serie Actueel, Avontuurlijk, Aangrijpend, rond het thema NL/B – de Buren. Een samenwerkingsinitiatief van het Koninklijk Concertgebouworkest, zie www.aaaserie.nl >

 

De Ark van Joël
vr 21 december 2012 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 19.15 >
za 22 december 2012 Utrecht Vredenburg 19.00 >

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Angel Gimeno viool
John Snijders
Ernest Rombout hobo

Little Giant Chinese Chamber Orchestra (Taiwan)
Chih-Sheng Chen dirigent

met medewerking van:
Herman Koch schrijver
Mario Steenbergen film
Frank Scheffer cineast

19.15 film
Imagine Utopia – over het Atlas Ensemble
regie Frank Scheffer, Caio Amon, Lucas van Woerkum

20.15 concert
Joël Bons Tour voor viool en piano
Joël Bons Sixty solo hobo
Joël Bons First Edition voor fluit, klarinet, viool, altviool en cello
Film Mo Wuping zingt
Mo Wuping Fan II voor het Nieuw Ensemble
Film over Green Dragon
Joël Bons Green Dragon voor 2 erhu’s, pipa, ruan/liuqin, yangqin, zheng, viool, altviool, cello en percussie (door Little Giant Chinese Chamber Orchestra)
pauze
Film fragment uit Eclat
Pierre Boulez Eclat voor piano en ensemble
Joël Bons Strijkkwartet uit Tour à Tour
Herman Koch live
Film aankondiging Bref
Joël Bons Bref

Op 21 december 2012 vergaat de wereld. Joël Bons – componist en artistiek leider van het Nieuw Ensemble – verbouwt het Muziekgebouw aan ‘t IJ tot Ark en nodigt iedereen uit om te komen overleven. Ed Spanjaard dirigeert muziek van Pierre Boulez, de Chinese componist Mo Wuping en van Bons zelf, die zijn zestigste verjaardag viert.

Speciaal uit Taiwan komt het Little Giant Chinese Chamber Orchestra over om Joël Bons’ nieuwste werk Green Dragon voor Chinese instrumenten uit te voeren. Daarnaast zijn er bijdragen van schrijver Herman Koch en filmer Mario Steenbergen.

Voorafgaand aan het concert wordt Imagine Utopia voor het eerst vertoond, een documentaire over het Atlas Ensemble en de Atlas Academy van Scheffer, Caio Amon en Lucas van Woerkum.

Het Little Giant Chinese Chamber Orchestra speelde op 19 en 20 december Chinese en Taiwanese muziek in Zaal 100 en het Conservatorium van Amsterdam.

5 sterren in de Volkskrant >

 

Opera Trionfo: Benjamin Britten – Owen Wingrave
wo 9 januari 2013 Kampen Stadsgehoorzaal 20.15 >
vr 11 januari 2013 Haarlem Stadsschouwburg 20.15 >
ma 14 januari 2013 Groningen Stadsschouwburg 20.15 >
do 17 januari 2013 Den Haag Koninklijke Schouwburg 20.15 >
do 31 januari 2013 Heerenveen Posthuistheater 20.15 >
za 2 februari 2013 Arnhem Stadsschouwburg 20.15 >
zo 17 februari 2013 Theater Heerlen 19.30 >
wo 20 februari 2013 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
zo 24 februari 2013 Rotterdamse Schouwburg 16.30 >
wo 20 maart 2013 Stadsschouwburg Utrecht 20.00 >

Ed Spanjaard dirigent
Floris Visser regie

Karel Ludvik Owen Wingrave
Vitali Rozynko Spencer Coyle
Mark Omvlee Lechmere
Francis van Broekhuizen Miss Wingrave
Bauwien van der Meer Mrs. Coyle
Alexandra Schoeny Mrs. Julian
Bernard Loonen Sir Philip
Anna Traub Kate

Benjamin Britten Owen Wingrave, opus 85 (bewerking voor solisten en kamerorkest van David Matthews)

Opera Trionfo en het Nieuw Ensemble presenteren de eerste scenische uitvoering in Nederland van Benjamin Brittens opera Owen Wingrave (1970). In deze voor televisie geschreven opera weigert een jonge idealist het leger in te gaan en keert zijn adellijke familie zich tegen hem. De strijd van de bevlogen eenling tegen zijn omgeving en de setting in een donker landgoed inspireerden Britten tot een fantasievol geïnstrumenteerde partituur vol suspense. Dirigent Ed Spanjaard heeft veel affiniteit met Owen Wingrave. Als assistent-dirigent van de Royal Opera in Londen werkte hij mee aan de eerste theaterproductie van dit rijkgeschakeerde stuk. Opera Trionfo brengt de opera in een nieuwe versie van David Matthews op de planken. Matthews was in de jaren zeventig Brittens rechterhand en werkte de orkestpartij om voor een instrumentaal ensemble met vijftien musici.

 

Het gloort in het Oosten
vr 25 januari 2013 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
NE/KAM-serie

zo 21 april 2013 Nijmegen Galerie Marzee 16.00 >

Solisten van het Nieuw Ensemble:
Harrie Starreveld fluit/shakuhachi
Naomi Sato sho
Ernest Rombout hobo
Ernestine Stoop harp
Herman Halewijn slagwerk
Frank Brakkee altviool
Rob Dirksen contrabas

Keuze uit:
Tan Dun In Distance
Isang Yun Piri voor hobo solo
Toshio Hosokawa Utsurohi voor sho en harp
Qin Wenchen Sounds, arousing memories
Dai Fujikura Breathing tides voor sho en hobo
Giacinto Scelsi Okanagon voor harp, slagwerk en contrabas
Toru Takemitsu Eucalypts II voor fluit, hobo en harp
Jo Kondo Standing

Er gloort hoop voor Nederlandse ondernemers, architecten en kunstenaars. Als zij tenminste bereid zijn de blik op het Verre Oosten te richten. Dat doet het Nieuw Ensemble al 20 jaar: het is kind aan huis in China en werkt intensief samen met componisten en musici uit heel Azië. Het geluid van de sho, het eeuwenoude Japanse mondorgel, kleurt prachtig met dat van de hobo en de klarinet. Dit intieme kamermuziekprogramma biedt een staalkaart van vervoerende, vaak magische muziek die vandaag in China, Japan, Korea en Vietnam wordt gecomponeerd.

 

Atlas Ensemble in Helsinki
8-16 februari 2013 Helsinki Music Center Musica Nova Festival >

 

An Evening of Today
do 28 februari 2013 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie/Proms inleiding 19.15

Nieuw Ensemble en Looptail
Gregory Charette dirigent

Thanasis Deligiannis I/O
Noriko Koide Lantern Parade
Tak Cheung Hui Cracks between the reflections
Kaja Draksler Vodnjak (The Well)
Wilbert Bulsink Luchtvissen (boven 't IJ)
Trevor Grahl Trauermarsch Szenen
Giuliano Bracci Mattino

De talentvolste jonge componisten van vandaag maken samen een avondvullend programma dat zich afspeelt in alle ruimten van het Muziekgebouw. Via interviews uit Amsterdamse café’s komt de stad het gebouw binnen. De zalen, de muziek, de projecties, de elektronica, de musici en het publiek worden alle deel van dezelfde wereld. Een wereld waarin elementen van de stad Amsterdam worden opgeschud en samengebracht in een andere, soms bizarre, dan weer geruststellende orde. Het Nieuw Ensemble, Wilbert Bulsink, Noriko Koide, Giuliano Bracci, Thanasis Deligiannis, Hui Tak-Cheung, Trevor Grahl, Kaja Draksler en het jonge ensemble Looptail presenteren An evening of today.

recensie de Volkskrant 04-03-13 >
recensie Muziekvan.nu 01-03-13 >

aneveningoftoday.com >

 

De nacht van zee, aarde en vlinders
vr 29 maart 2013 Amsterdam Concertgebouw kleine zaal 20.15 >
NE/KAM-serie

Alfred Schnittke Roscobeck
Toru Takemitsu Itinerant
Sofia Goebaidoelina Five Etudes
Giacinto Scelsi Et maintenant c'est à vous de jouer – Okanagon
Toru Takemitsu Toward the Sea
Kaija Saariaho Sept papillons

Scelsi en Takemitsu
De muziek van de Italiaanse componist Giacinto Scelsi wordt gekenmerkt door zijn band met spiritualiteit. In overeenstemming met zijn Boeddhistische achtergrond laat hij de luisteraar zich concentreren op de innerlijke wereld van het geluid. Geluid is zoveel meer dan wat je letterlijk hoort. Of zoals Scelsi zegt: ‘Okanagon for double-bass, harp and percussion is like a rite, or if you will, like grasping the heartbeat of the Earth.’ Toru Takemitsu schreef zijn compositie Toward the sea III oorspronkelijk voor altfluit en gitaar. Een jaar later bewerkte hij het voor altfluit en harp. Het is een stuk van absolute schoonheid, geïnspireerd op de roman Moby Dick van Melville.

Goebaidoelina en Saariaho
Spiritualiteit vinden we ook vaak terug in de werken van de Russische componiste Sofia Goebaidoelina. Soms zijn het teksten met een bijbelse inhoud, soms gebruikt ze mystieke numerologie. Dit laatste klinkt in haar Fünf Etüden für Harfe, Kontrabaß und Schlagzeug. Kaija Saariaho charmeert haar publiek met Sept papillons voor cello-solo. Dit stuk vereist van de speler een zeer delicate virtuositeit. Verder zijn in dit programma te horen:Et maintenant c’est à vous de louer voor cello en contrabas van Scelsi,Itinerant voor fluit-solo van Takemitsu en Roscobeck voor cello en contrabas van de Griekse meester Iannis Xenakis.

 

Premièreprogramma
do 18 april 2013 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
Donderdagavondserie/Proms inleiding 19.15
za 27 en zo 28 april 2013 Witten Rudolf Steiner Schule >
Wittener Tage für Neue Kammermusik

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent (Amsterdam)
Celso Antunes dirigent (Witten)

Brandon Becker Chamber Music (2013) wereldpremière
Unsuk Chin 
Cosmigimmicks (2012/revisie 2013)
Misato Mochizuki Outrenoir (2011/13) wereldpremière
Emre Kaleli [no.9:2] 17 Thoughts on a Chamber Concerto (2013) wereldpremière

Emre Kaleli, Unsuk Chin
Misato Mochizuki, Brandon Becker

Her en der lees en hoor je dat het Nieuw Ensemble niet meer bestaat. Sinds januari 2013 leidt het Nieuw Ensemble inderdaad een soort virtueel bestaan: de Rijkssubsidie is gestopt en de organisatie opgedoekt. Maar soms verschijnen de musici op een podium en dan is het NE er opeens weer, in volle glorie. Feniks of fata morgana? Hoe het ook zij, componisten componeren en musici musiceren, geld of geen geld.

Op 18 april kunt u getuige zijn van een echt NE-programma: drie gloednieuwe premières en één gereviseerd stuk uit 2012. Muziek van twee nog onbekende grote talenten – Brandon Becker (21) en Emre Kaleli (25) – wordt gecombineerd met werk van twee vooraanstaande Oost-Aziatische vrouwelijke componisten: de Koreaanse Unsuk Chin en de Japanse Misato Mochizuki. Met dank aan de Wittener Tage für Neue Kammermusik, die de opdrachten aan Kaleli en Mochizuki verleende en het NE uitnodigde om eind april tijdens de 45ste editie van dit gerenommeerde festival twee concerten te verzorgen. En dankzij de Gemeente Amsterdam en het Muziekgebouw kunt u het nu ook horen.

Luister dit concert terug op Radio 4 >

 

De invloed van de Sacre - bij de 100ste verjaardag
za 25 mei 2013 Amsterdam Muziekgebouw aan ’t IJ 20.15 >
wo 29 mei 2013 Den Haag Dr Anton Philipszaal 20.15 >

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Angel Gimeno viool

Tijmen van Tol Ichthus – ‘Niet wat Ik wil, maar wat U wilt’ Marcus 14:36 of ‘Het offer van Liefde’ ‘Le sacre de l’amour’ (wereldpremière)
Elliott Carter Luimen
Otto Ketting De Overtocht
Klas Torstensson Vioolconcert

‘Toen ik Le Sacre du Printemps voor het eerst hoorde, wist ik: ik wil componist worden.’ Van wie is deze uitspraak? Van Elliott Carter (1908-2012) of van Tijmen van Tol (1993)? Van beiden. Dit programma viert de honderdste verjaardag van de Sacre met stukken van componisten die door Stravinsky’s epochemakende meesterwerk tot hun vak werden aangezet. Geen commentaren op of hommages aan de Sacre, maar lofzangen op de ongebreidelde fantasie en creativiteit van zijn schepper. ‘Er is geen componist van wie ik meer partituren in mijn kast heb staan dan van Stravinsky’, zegt Klas Torstensson. Ook in de muziek van de vorig jaar gestorven Otto Ketting waart de geest van Stravinsky rond. Alle werken van dit programma werden speciaal voor het Nieuw Ensemble geschreven. Ed Spanjaard dirigeert.