Harrie Starreveld - fluit    
Ernest Rombout - hobo
Anna voor de Wind - klarinet
Hans Wesseling - mandoline
Helenus de Rijke - gitaar
Ernestine Stoop - harp
n.t.b. - piano
Herman Halewijn - slagwerk
Angel Gimeno - viool
Frank Brakkee - altviool
Jeroen den Herder - cello
Rob Dirksen - contrabas

Harrie Starreveld (piccolo/fluit/basfluit) studeerde dwarsfluit bij Koos Verheul aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij maakt sinds 1982 deel uit van het Nieuw Ensemble. Wereldwijd geldt Starreveld als een van de toonaangevende specialisten op het gebied van hedendaagse fluitmuziek. Hij werkte samen met de componisten Elliott Carter, George Crumb, Jonathan Harvey, Theo Loevendie, Brian Ferneyhough en Franco Donatoni en met dirigenten als Hans Vonk, David Porcelijn, Reinbert de Leeuw, Ernest Bour, Lucas Vis, Arturo Tamayo en Lev Markiz. Ensembles waarmee hij regelmatig speelt zijn Trio d’Amis, Trio Légende en Het Trio. Sinds 1980 is hij hoofdvakleraar fluit aan het Conservatorium van Amsterdam; tevens is hij professor aan de Hochschule in Bremen. Hij gaf masterclasses in Spanje, Korea, Amerika, Taiwan, Engeland, Oostenrijk en Rusland. Starreveld is gespecialiseerd in Aziatische muziek: hij bespeelt de Chinese fluit en de Japanse shakuhachi, improviseert op Noord-Indiase raga’s, en volgt lessen bij de Zen boeddhist Ikkei Hanada.

Ernest Rombout (musette/hobo/althobo) studeerde hobo aan de Musikhochschule in Freiburg bij Heinz Holliger. Hij slaagde cum laude en volgde daarna lessen bij Maurice Bourgue en Nikolaus Harnoncourt. In 1983 maakte hij zijn debuut als solist in het Concertgebouw te Amsterdam. Sindsdien trad hij op met gerenommeerde orkesten en ensembles zoals het Radio Sinfonie Orchester Berlijn, de Wiener Streichersolisten, het Praags Kamerorkest, het Residentie Orkest en Nieuw Sinfonietta Amsterdam. Geïnspireerd door zijn spel schreven jonge componisten, onder wie Luca Francesconi, Claudio Ambrosini en David del Puerto, nieuwe werken voor hem. Ernest Rombout sinds 1985 hoofdvakdocent hobo aan het Utrechts Conservatorium en geeft regelmatig masterclasses en workshops. In 1998 nam hij zitting in de jury van het internationale hoboconcours van Genève.
Ernest Rombout maakt sinds 1985 deel uit van het Nieuw Ensemble.

Anna voor de Wind (klarinet/basklarinet) heeft aan het Conservatorium van Amsterdam gestudeerd bij Hans Colbers en basklarinet bij Erik van Deuren. In 2010 rondde ze haar Masteropleidingen cum laude af en in 2011 ontving ze de Master in moderne muziek aan de Hochschüle of Frankfurt. Anna heeft uiteenlopende werkervaring opgedaan als freelancer met veel professionele orkesten en tijdelijke ensembles maar ook met muziektheaterproducties. Ze heeft onder andere gewerkt met het Asko Schoenberg Ensemble, Nieuw Ensemble en Ensemble Modern. Anna nam aan verschillende (inter-)nationale competities en masterclasses deel. In de zomer van 2010 speelde ze op uitnodiging met het Nationaal Jeugd Orkest van Nederland waarvoor ze nauw samenwerkte met componist Mark-Anthony Turnage die een solostuk voor haar schreef. Momenteel is Anna actief in de ensembles Looptail en Amsterdam Collage Ensemble.

Hans Wesseling (mandoline) begon op zijn achtste jaar mandoline te spelen. Hij studeerde gitaar bij Pieter van der Staak en luit bij Gusta Goldschmidt. Van 1974 tot en met 1979 speelde hij luit bij het in oude muziek gespecialiseerde ensemble Studio Laren. In 1980 was Hans Wesseling betrokken bij de oprichting van het Nieuw Ensemble. Sindsdien maakt hij er deel van uit als mandolinespeler. Samen met gitarist Hans van Gelderen vormt hij het duo Troubadeux. Met Gruppo Tarantella speelt hij Siciliaanse volksmuziek en Italiaanse pop.

Helenus de Rijke (gitaar) kreeg al op jeugdige leeftijd les van de befaamde gitaarpedagoog Gerard Gest. Na zijn gymnasiumopleiding studeerde hij korte tijd klassieke talen en zette vervolgens zijn gitaarstudie voort aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Na zijn examen in 1978 was Helenus de Rijke medeoprichter van het Amsterdams Gitaartrio, dat tot op heden in binnen- en buitenland als een van de meest vooraanstaande gitaarensembles geldt. Voor dit trio maakte hij talloze bewerkingen van bekende en minder bekende composities. Helenus de Rijke is sinds 1982 gitarist van het Nieuw Ensemble.

Ernestine Stoop (harp) behaalde in 1980 haar solodiploma bij Edward Witsenburg aan het Conservatorium van Amsterdam. Daarna studeerde zij bij Pierre Jamet in Parijs en kamermuziek bij de violist Sandor Végh in Salzburg. Ernestine Stoop is sinds 1982 harpiste van het Nieuw Ensemble en gedurende elf jaar was zij verbonden aan het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast maakt zij deel uit van het Asko Ensemble en vormt ze een duo met de fluitiste Eleonore Pameijer. Stoop initiëerde twee Europese Harp Symposia in Amsterdam 1995 en 2001 en liet een 16e toons ‘Carillo harp’ bouwen, naar ontwerp van de Mexicaanse componist Juan Carillo. Solistisch trad Ernestine Stoop op met dirigenten als Hans Vonk, Ernest Bour, Ed Spanjaard, Ton Koopman, Jean-Jacques Kantorow en David Porcelijn. Ze werkte samen vele componisten, onder wie Kagel, Yun, Carter, Loevendie, Andriessen, Janssen en Donatoni. Stoop is hoofdvakdocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de Hoge School voor de Kunsten in Tilburg.

Herman Halewijn (slagwerk) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Frans van der Kraan en Wim Vos. Daarnaast volgde hij masterclasses 'niet-westerse ritmiek' bij Bob Becker. Sinds 1983 behoort hij tot de vaste kern van het Nieuw Ensemble. Halewijn is veelvuldig te gast bij vooraanstaande ensembles voor hedendaagse muziek in binnen- en buitenland zoals het Asko/Schönberg Ensemble, de Slagwerkgroep Den Haag, de Ebony Band en Das Neue Ensemble in Hannover. Als paukenist is hij bovendien regelmatig te vinden in verschillende barokorkesten zoals Concerto d'Amsterdam en de Utrechtse Domcantorij.

Angel Gimeno (viool) werd in Caracas, Venezuela geboren. Hij studeerde viool bij Michèle Auclair in Parijs en bij Evguenya Tchoegaeva in Moskou. In de jaren tachtig is zijn loopbaan als solist begonnen met engagementen bij Venezolaanse orkesten en later, via uitnodigingen, in Nederland. Naast het traditionele solistische repertoire met orkest speelt Gimeno ook een actieve rol in de vertolking en verspreiding van nieuwe muzikale trends in Europa. Hij heeft diverse cd’s op zijn naam staan, waarvan Nederlandse muziek voor harp en viool in de twintigste eeuw noemenswaardig is. Angel Gimeno is sinds 1990 lid van het Nieuw Ensemble.

Frank Brakkee (altviool) is sinds 1993 aan het Nieuw Ensemble verbonden. Daarnaast is hij solo-altist van het Radio Filharmonisch Orkest. Bovendien is Brakkee sinds 2002 de vaste altist van het Franciscus Kwartet. Op die manier bestrijkt hij het hele repertoire voor altviool, niet alleen qua muziekgeschiedenis, maar ook qua bezetting (solo, kamermuziek, ensembles en orkesten). Ook staan de belangrijkste soloconcerten op zijn speellijst. Frank Brakkee studeerde in Utrecht bij Nobuko Imai, Prunella Pacey en Ron Ephrat en sloot zijn studie cum laude af. Daarnaast volgde hij masterclasses bij Tabea Zimmermann, Thomas Riebl en Isabelle van Keulen. Zijn vaste plek bij het Nieuw Ensemble deelt hij met Vincent Peters

Jeroen den Herder (cello) voltooide zijn studie met een tien met onderscheiding bij Marie Hol (Zwolle) en Dmitri Ferschtman (Amsterdam) en volgde lessen bij de vermaarde celliste Natalia Gutman. Hij won verscheidene prijzen. Jeroen den Herder was als aanvoerder verbonden aan het cello-octet Conjunto Ibérico onder leiding van Elias Arizcuren, waarmee hij op internationaal gerenommeerde festivals in Praag, Bergen (Noorwegen), Sint Petersburg en Madrid optrad. Hij gaf concerten met Yo-Yo Ma, Anner Bijlsma en Teresa Berganza. Jeroen den Herder is als hoofdvakdocent cello verbonden aan het Utrechts Conservatorium. Hij bespeelt een cello van Jaap Bolink, hem ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Sinds januari 2000 is hij vast lid van het Nieuw Ensemble; sinds 2004 is hij eveneens verbonden aan het Gelders Orkest.

Rob Dirksen (contrabas) studeerde aan de conservatoria van Utrecht en Rotterdam. Al tijdens zijn studie werd hij benoemd tot solo-bassist bij Het Gelders Orkest, een functie die hij tien jaar zou bekleden. Naast het orkestrale werk bij het Koninklijk Concertgebouworkest, waar hij in 2001 werd benoemd, is hij vaste bassist van het Nieuw Ensemble. Daarnaast is Rob Dirksen veelvuldig te zien en te horen bij verschillende andere ensembles waaronder het Schönberg Ensemble, Nieuw Sinfonietta Amsterdam en het Asko Ensemble.