De lange adem van vernieuwing en traditie
do 13 december 2018 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
inleiding 19.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Mattijs van de Woerd bariton
Roméo Monteiro Airmachine 2
Wilbert Bulsink Luchtpiano 

programma
Dufay/Robert Heppener         Donnes l'assault a la fortresse 
Dufay/Robert Heppener         J'atendray
Rodney Sharman                  Nader tot U voor bariton en ensemble
Rodney Sharman                  Morning Flowers (premiere)
Pavel Haas/Jan van Vlijmen   Vier Lieder voor bariton en ensemble 
                                           pauze
Wilbert Bulsink                     Op/Weg...geblazen 
                                           voor Luchtpiano en ensemble
Ondrej Adamek                    Conséquences particulièrement
                                           blanches ou noires Concert voor
                                           Airmachine 2 en 14 instrumenten

Een concertprogramma met een lange lijn van middeleeuwse tot de allernieuwste muziek: totaal verschillende werelden klinken zowel tegenover als in het verlengde van elkaar. Deze avond komen vier op het verleden georiënteerde stukken uit het laatste kwart van de vorige eeuw opnieuw tot leven. Robert Heppener bewerkte twee rondo's van zijn geliefde middeleeuwer Guillaume Dufay; Jan van Vlijmen instrumenteerde vier liederen van de naar Theresienstadt gedeporteerde Joods/Tsjechische componist Pavel Haas. De Canadees Rodney Sharman zette tijdens zijn studie in Nederland Gerard Reves gedicht Nader tot U op muziek en schrijft nu een nieuw stuk.

Nieuwe instrumenten in actuele muziek
Na de pauze klinken nieuwe instrumenten in de actuele muziek van de Tsjechische componist Ondřej Adámek – waarvan voor het eerst in Amsterdam muziek te horen is – en de Nederlander Wilbert Bulsink. Twee Nederlandse scholieren ontwierpen de luchtpiano waarvoor Bulsink  Op/Weg...geblazen componeerde en de Tsjech Ondřej Adámek ontwierp de Airmachine, die in zijn krankzinnige en opwindende stuk de hoofdrol vervult.

An Evening of Today 2019
do 14 maart 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
za 6 april 2019 Den Haag Korzo 20.30

Nieuw Ensemble
nieuwe werken van Tom Brown, João Ceitil, Alberto Granados Reguilón, Andrea Guterres, Vitali Karagkezidis and Celia Swart

Ieder jaar presenteert het Nieuw Ensemble An Evening of Today. Jonge componisten – masterstudenten en alumni van de conservatoria van Amsterdam en Den Haag – krijgen de vrije hand om een werk voor het NE te schrijven. De componisten worden gestimuleerd de rijke mogelijkheden van het Muziekgebouw te benutten. De verbeelding staat centraal.
Tijdens eerdere edities van An Evening of Today verrasten de componisten met ongebruikelijke opstellingen, speciale belichting, nieuwe speeltechnieken, video, elektronica, balonnen, tafeltennis...
Zo ontstond telkens een zeer divers beeld van de muziek van nu met muziektheatrale elementen, gerafelde nachtclubsferen, nepnieuws, een rock band en 'visuele muziek' zonder geluid. Zie ook aneveningoftoday.com 

 

Première Georges Aperghis – Lost Connections 
ma 6 mei 2019 Keulen Philharmonie 20.00
do 9 mei 2019 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
inleiding 19.15

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Makiko Goto koto
Harrie Starreveld fluit

programma 
Misato Mochizuki           Silent Circle
Hanna Eimermacher      nieuw werk 
Carola Bauckholt           Points of Presence
Georges Aperghis          
Lost Connections (première)

Georges Aperghis, een van de interessantste componisten van dit moment, heeft de afgelopen decennia steeds weer weten te verbazen met een buitengewoon veelzijdig oeuvre dat uiteenloopt van puur instrumentale muziek tot speels, absurdistisch en innovatief muziektheater. Zijn nieuwste werk – Lost Connections – is speciaal in opdracht van de Kölner Philharmonie voor het Nieuw Ensemble geschreven. Met Lost Connections levert de geboren Griek die al zijn halve leven in Parijs woont een partituur van een duivelse virtuositeit, wemelend van de microtonen, clusters en snelle noten. Het is een soort Concerto dat de spelers van het Nieuw Ensemble prikkelt op de toppen van hun kunnen te musiceren. Voor de keuze van de overige stukken van dit programma krijgt Aperghis Carte Blanche. In ieder geval zal de jonge Duitse componiste Hanna Eimermacher (1981) een nieuw werk bijdragen en klinkt een reprise van Points of Presence dat Carola Bauckholt in 2016 voor het Nieuw Ensemble schreef.