Atlas Lab
27 augustus - 5 september 2016 Amsterdam

Atlas Ensemble - Nomaden
28 oktober 2016 Amsterdam
30 oktober 2016 Groningen
5 november 2016 Den Bosch

Dubbelportret Elliott Carter / Franco Donatoni
1 december 2016 Amsterdam
6 december 2016 Antwerpen
7 december 2016 Arnhem

Transformations - Carola Bauckholt / Christina Kubisch
9 februari 2017 Amsterdam

An Evening of Today
30 maart 2017 Amsterdam
13 april 2017 Den Haag

Regels & Spel
20 april 2017 Amsterdam

 

Atlas Lab
za 27 aug - ma 5 sept 2016 Conservatorium van Amsterdam

Het Atlas Lab (voorheen Atlas Academy) is een creatieve broedplaats en studiecentrum voor nieuwe interculturele muziek. Het Lab biedt concerten, demonstraties, workshops, practica en lezingen en staat open voor componisten, musici, studenten en geïnteresseerden uit de hele wereld. Zie www.atlasensemble.nl >

Atlas Ensemble - Nomaden
vr 28 oktober 2016 Amsterdam Cello Biënnale 17.30 >
zo 30 oktober 2016 Groningen Soundsofmusic 16.15 >
za 5 november 2016 Den Bosch November Music 20.30>

Jean-Guihen Queyras & Atlas Ensemble
Ed Spanjaard
dirigent

Joël Bons Nomaden (première)

Cellist Jean-Guihen Queyras trekt door de wereld met de musici van het Atlas Ensemble en hun bijzondere, kleurrijke snaar- en blaasinstrumenten uit India, Azerbeidzjan, China, Iran en Japan. Hij ontmoet spelers als de wereldvermaarde Indiase sarangi-meester Dhruba Ghosh, de Azerbeidzjaanse kamancha-virtuoos Elshan Mansurov, het Chinese sheng-fenomeen Wu Wei, de Iraanse setar-speler Kiya Tabassian en de Japanse sho-tovenares Naomi Sato. In een uur durend klankmozaïek verbindt componist Joël Bons de muzikale werelden van muzikale nomaden en is Jean-Guihen Queyras hun gids.

Het Atlas Ensemble verenigt musici uit het Verre Oosten, Centraal-Azië, het Midden-Oosten en Europa. Het ensemble presenteert een ongehoord klankpalet van westerse en niet-­westerse instrumenten, waarbij een gelijkwaardig aandeel van de verschillende muziekculturen centraal staat. Het Atlas Ensemble bouwt een volledig nieuw ‘intercultureel’ repertoire op en bevordert uitwisseling en wederzijdse beïnvloeding tussen verschillende muziekculturen.

fragment Nomaden vanaf 1uur10min in Podium Radio 4 >
recensie Het Parool 31-10-16 >
recensie de Volkskrant 5 sterren 31-10-16 >
Het Parool intervieuw met Joël Bons 27-10-16 >
De Volkskrant interview met Joël Bons over Nomaden 20-10-16 >
VPRO Gids interview met Jean-Guihen Queyras 12-10-16 >

 

Dubbelportret Elliott Carter / Franco Donatoni
do 1 december 2016 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
di 6 december 2016 Antwerpen deSingel 20.00 >
woe 7 december 2016 Arnhem Luxor Live 20.15 >

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Katharine Dain mezzosopraan
Eeva Koskinen viool
Ernest Rombout hobo

Franco Donatoni Arpège (1986)
Elliott Carter Luimen (1997)
Franco Donatoni Spiri (1977)
Elliott Carter Con leggerezza pensosa *
Franco Donatoni Refrain
Elliott Carter A Mirror on which to dwell (1975)

Concert met introducties door de componisten op film.

Elliott Carter (1908-2012) en Franco Donatoni (1927-2000), twee van de grootste componisten van de tweede helft van de twintigste eeuw, schreven beiden – hoe verschillend ook – zeer vitale muziek. De Amerikaanse aristocraat, schepper van ‘instrumentaal theater’ dat gekenmerkt wordt door meerstemmig krachtig lijnenspel en tempomodulaties tegenover de Italiaanse charmeur wiens muziek zich speels, sprankelend en inventief in aaneengesloten taferelen (‘panelen’) voltrekt.

Met beide componisten werkten het Nieuw Ensemble en Ed Spanjaard intensief samen en beiden schreven speciaal voor het ensemble werk dat nog steeds tot hun beste behoort. Zowel van Carters Luimen als van Donatoni's Refrain spatten de vonken af: de meesters benutten het bijzondere instrumentarium van het Nieuw Ensemble met zijn karakteristieke tokkelhart van mandoline, gitaar, harp in optima forma.

* In Arnhem staat Walthamstow (1994) van Andries van Rossem - geschreven voor het Nieuw Ensemble - op het programma in plaats van Con leggerezza pensosa.

programmaboekje >

het concert in deSingel Antwerpen werd woensdag 4 januari 2017 om 20 uur uitgezonden in radioprogramma Klara Live

Recensies CD Elliott Carter
Parool 4-2-2004 >
De Volkskrant 29-1-2004 >
De Gelderlander 11-2-2004 >

Concertrecensie Donatoni De Volkskrant 4/4/2008 >


Luimen van Elliott Carter (foto: Meredith Heuer, 2000)


Franco Donatoni (foto: Joël Bons)

 

Transformations - Carola Bauckholt / Christina Kubisch

do 9 februari 2017 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent

Carola Bauckholt Laufwerk
Carola Bauckholt Treibstoff
Carola Bauckholt Point of Presence voor ensemble en electromagnetische klanken (wereldpremière)
Christina Kubisch Wien Landstrasse voor strijkensemble en electromagnetische klanken (wereldpremière)
Christina Kubisch Seven electromagnetic places voor luidsprekers (wereldpremière)

De Duitse Carola Bauckholt is een van de origineelste en eigenzinnigste componisten van vandaag. Haar werk is inventief en vaak humoristisch: een unicum in de hedendaagse muziek. Het Nieuw Ensemble kwam voor het eerst in 2003 in aanraking met Bauckholt's werk; vanaf dat moment leefde de vurige wens ooit iets met haar samen te doen. In een zoektocht naar geluiden die normaal gesproken niet voor ons toegankelijk zijn, heeft Bauckholt samen met geluidskunstenares Christina Kubisch in opdracht van het Muziekgebouw en toegesneden op het Nieuw Ensemble een bijzonder idee ontwikkeld.

Met speciale sensoren worden elektromagnetische golven en ultrageluid hoorbaar gemaakt: via aard- en onderwatermicrofoons maken we kennis met ongekende klanken. Hoe klinkt die werkelijkheid en waarom raakt het ons zo? Bauckholt en Kubisch onderzoeken dit ieder op hun eigen manier, waarbij Bauckholt de opnamen van Kubisch als het ware onder de microscoop legt en voor instrumenten orkestreert.


Bauckholt & Kubisch (foto's: Klaus Rudolph & gateways)

De Volkskrant 14-2004 >

 

An Evening of Today
do 30 maart 2017 Amsterdam Muziekgebouw aan 't IJ 20.15 >
do 13 april 2017 Den Haag Korzo 20.30 >

Nieuw Ensemble
Ryan Bancroft dirigent
Ilse Evers dans
Gabriel Milliet, Marcelo Chacur Politano quena fluit
Jerboah art-rock band
Laura Spark en Yael Levy video

Nieuwe werken van jonge componisten (wereldpremières):
Brechtje (Nederland) Elementen
Marcelo Chacur Politano (Brazilië) Gingas n2 – Peabiru
Simon Knighton (Verenigd Koninkrijk) Barcodes
Carlo Diaz (Verenigde Staten) visions of small-minded Men
Emile Frankel (Australië) Uttering a Forged Instrument | From Worm to Crying Moth
Yael Levy (Israël) White-Gray-Black

Het Nieuw Ensemble is altijd nieuwsgierig naar de muziek van de toekomst. Met An Evening of Today biedt het Nieuw Ensemble ruimte aan de talentvolste muzikale creatieve geesten van vandaag: masterstudenten en net afgestudeerden van de conservatoria van Amsterdam en Den Haag wordt gevraagd hun stoutste muzikale droom te verwezenlijken.

Een internationale garde jonge componisten treedt in samenwerking met de zeer ervaren musici van het ensemble buiten de bekende kaders en gaat op zoek te gaan naar ongehoorde klanken en onverwachte verbindingen met andere disciplines. Zo levert An Evening of Today voor het vijfde jaar een kleurrijk beeld op van de muziek van nu. www.aneveningoftoday.com >

Listen on Soundcloud >

 

 

Regels & Spel

do 20 april 2017 Amsterdam donderdagavondserie >

Nieuw Ensemble
Ed Spanjaard dirigent
Guus Janssen piano

programma:
Theo Loevendie  Aulos (1972)
Karlheinz Stockhausen  Kreuzspiel (1951)
Tom Johnson  Five Notes for Five Instruments (2015) *
Misha Mengelberg  Beestebeest versus Hertie (1995)
Bruno Maderna  Serenata per un satellite (1969)
Guus Janssen  Pogo IV (1995) **
Gérard Pesson  Carmagnole (2015) *
Conlon Nancarrow/Joël Bons  Canon No 15 (1995)
* Nederlandse première, ** nieuwe versie

Met acht stukken brengt het Nieuw Ensemble een bont programma rond het thema Regels & Spel. Componisten zijn altijd gefascineerd geweest door spelen en spelletjes: Debussy schreef Jeux, Lutoslawski Jeux Vénétiens en eeuwen voordat Cage zijn werk liet meebepalen door de I Ching gooide Mozart al met dobbelstenen. Zonder regels geen spel. ‘Ik wil geen enkele wet erkennen’, zei de Italiaanse componist Franco Donatoni, ‘alleen het steeds veranderende spel van de regels’.
 
Vaak zijn componisten uitstekende improvisatoren: Theo Loevendie, Guus Janssen en Misha Mengelberg bijvoorbeeld. De laatste twee schreven in 1995 speciaal voor het Nieuw Ensemble een stuk dat nu opnieuw klinkt.Kreuzspiel van Karlheinz Stockhausen stamt daarentegen uit 1951, de periode van het totaalserialisme, en volgt zeer strenge regels. De Serenata van zijn tijdgenoot Bruno Maderna uit 1969 is een heel vrije grafische partituur die de musici prikkelt tot een eigen interpretatie. Conlon Nancarrow schreef uitsluitend canons (canon = regel of wet), meestal voor pianola vanwege het bovenmenselijke tempo. In dit concert racen twaalf musici van het Nieuw Ensemble elkaar achterna in een bewerking.
De composities van Gérard Pesson en Tom Johnson beleven hun Nederlandse première.